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 हम सौंदर्यबोध पर मानव स्वाभाव का मंथन  करें तो हमें जो मूल रूप से मिलेगा वह उसकी इंद्रिय प्रधान अनुभूतिओं द्वारा ग्रसित भाव होगा  जो अवश्यम्भावी क्षणभंगुर है जिसमें नित्यता की छाया केवल मृगमरीचका के समान है | अगर मैं साफ शब्दों में कहूं तो मनुष्य में यह सौंदर्य बोध भौतिकता के साथ जुड़ा हुआ है तथा जिसमें   नित्यता का आभाव संलिप्त है |

 नित्यता को हम कुछ इस प्रकार भी समझ सकतें हैं जैसे बर्फ को छुएं तो हमें सदा  इसके ठंडक होने का ही अहसास होगा और अग्नि को छुएं तो हमें सदा इसके गरम होने का ही अहसास होगा जो इनके अपरिवर्तनशील गुंण को दर्शाता है, यही अपरिवर्तनशील गुंण बर्फ और अग्नि के स्वाभाव को नित्यता से संलिप्त करता है |

उपरोक्त तथ्यों की रोशनी में यह बात स्वतः ही स्पष्ट होती है कि अगर मानव में सौंदर्य बोध बाहरी भौतिक घटकों के स्थान पर जीवन की निरन्तरता के बोध पर आश्रित हो तो मानव में सौंदर्य बोध निरंतर हो सकेगा जिसके उपरांत एक ऐसे विराट मानव स्वाभाव का सर्जन होगा जो समस्त मानव में 'एक ही चेतना का विस्तार ' का अनुभव करते हुए अपने सौंदर्य बोध का आधार भी समस्त मानव के कल्याण में ही देखेगा |

 


A parable on regular aesthetic perception in life



 We churn the human nature at aesthetics, then what we will get from the original will be a sense of its sensory senses, which is necessarily fleeting in which the shadow of eternity is just like the deity. If I say in clear terms, then this aesthetic sense in human beings is associated with physicality and in which the lack of routine is involved.

We can understand eternity in such a way that if we touch the ice, we will always feel its coolness and if we touch the fire, we will always feel its warmer, which reflects their unchanging hum, the same changeless ice And constantly engages the nature of fire.

In the light of the above facts, it is self-evident that if the aesthetic perception in the human being depends on the sense of continuity of life in place of external physical components, then the aesthetic perception can be sustained in the human being after which such a great human nature will be the surgeon. One who experiences 'expansion of the same consciousness' in all human beings, will also see the basis of his aesthetic sense in the welfare of all human beings.












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